Workshop Happy X-mas Stones schilderen door Elly Bakker

In het voormalig pand van Life & Garden wordt actie gevoerd voor het goede doel. Daar wordt geld ingezameld voor het Hospice Amsteloever en voor de restauratie van de St. Urbanuskerk in Bovenkerk. Dat sluit goed aan bij de intenties van kunstenares Elly Bakker. Ze wil graag anderen inspireren voor haar hobby Happy Stones schilderen en dat doet zij op de komende zaterdagen geheel belangeloos voor het goede doel. Vanwege de kerstperiode hebben we de workshops daarom Happy X-mas Stones schilderen genoemd.

Kunstenares Elly Bakker

Een happy stone wordt gemaakt door op één kant van een gladde kiezelsteen een afbeelding te schilderen. Ook kan een positieve uitspraak op het steentje worden geschreven. Voor het beschilderen van steentjes worden acrylstiften of acrylverf met kwasten gebruikt. Soms wordt er eerst een basiskleur van acrylverf aangebracht. Om de gemaakte afbeelding te beschermen wordt het beschilderde steentje van vernis voorzien.

Het beschilderd steentje wordt ergens buiten achtergelaten, zodat iemand het toevallig kan vinden. De vinder kan het steentje houden of ergens anders achterlaten om verder te zwerven. Als er op één kant van het steentje een social media adres wordt genoemd, dan is het de bedoeling dat de vinder een foto van het steentje daar achterlaat om te laten zien dat het gevonden is.

Ik heb bij Elly Bakker thuis afgesproken voor het interview. Elly loopt over van enthousiasme voor haar hobby en vertelt dat ze al in de wieg door haar moeder creatief is ontwikkeld. Er werd in huize Bakker altijd geknutseld, gehandwerkt, getekend, geschilderd. Vijftien jaar geleden volgde Elly lessen bij Corrie Eeltink in Uithoorn om te leren aquarelleren. Dan werd de hele avond besteed aan het aquarelleren van een thema. Het aquarellen is alweer even geleden. Volgend jaar wil ze op een speelse manier portretten en dieren op doek schilderen met olieverf. Dat lijkt dan de nieuwe uitdaging. Dat kan ze naar eigen zeggen nog niet goed genoeg. Nu is ze bezig met het beschilderen van een stenen vaas met Amsterdamse pandjes, waaronder het Rijksmuseum en voor het afscheid van collega’s schildert ze voor iedereen een persoonlijke Happy Stone. Ze toont trots een schaal die vol ligt met blauwe stenen met kompassen en sturen, er wordt richting gegeven… het thema voor 2022 is zelfsturing.

Workshop Happy X-mas Stones schilderen
zaterdag 4, 11 en 18 december 2021 van 14-16 uur
In kassen van voormalige Life & Garden, Handweg 121, Amstelveen

door Elly Bakker

De hobby met de Happy Stones is eigenlijk pas sinds de coronaperiode opgepakt en dus van jonge datum. Haar man Jan stuurde een linkje door en zo is het gekomen. Elly gebruik vaak stiften met gekleurde acrylverf en een fijne punt, waarmee heel gedetailleerd kan worden gewerkt. In de huiskamer heeft Elly dan ook een speciale hoek aan de eetkamertafel waar alle materialen uitgestald staan. Daar staat ook een goede sterke lamp om het kunstwerk goed aan te lichten. Het creatieve proces werkt voor Elly heel ontspannend, zo kan ze heel makkelijk even een uurtje aan een kunstwerk besteden en haar omgeving is blij met het resultaat.

Het leuke van het beschilderen van de kleine steentjes is dat je snel een leuk resultaat behaald. Het is voor iedereen makkelijk te doen en je kunt het net zo ingewikkeld maken als je zelf wilt. Elly geeft de steentjes graag weg aan vrienden en kennissen bijvoorbeeld om een hart onder de riem te steken, als bedankje of als een persoonlijk cadeautje. Daar krijgt ze leuke reacties op en het wordt heel erg gewaardeerd.

Elke steen is weer een nieuwe uitdaging. De vorm van de stenen is verschillend en de vorm kan heel bepalend zijn voor het eindresultaat. Zo laat Elly een eikeltje zien, geschilderd op een steentje met precies de juiste vorm, zodat het haast niet van echt te onderscheiden is. Ze laat een afgehakte vinger zien, welke het op Halloween heel goed zou doen. Of neem nou zo’n knijpportemonneetje, waarvan de rits opstaat en een babygezichtje te zien is… Sommige stenen zijn poreus en andere weer heel glad. Ook de kleur van de steen speelt een rol. Op zwarte stenen schilder je weer anders dan op witte stenen.

Laat je tijdens de workshops inspireren en loop gewoon even binnen. Elly vertelt graag meer over haar ontspannende hobby. Stenen en materialen zijn al aanwezig en je kunt het zelf proberen. De workshops zijn geheel gratis. Voor het gebruik van materialen wordt een kleine bijdrage gevraagd.