Bewegen is goed voor je!! Er is vast wel iemand die dit eens tegen je gezegd heeft. Het is wel waar!!!!! Bewegen is goed voor hart en bloedvaten. Maar bewegen doet méér voor het lichaam. Zo is het ook goed voor het brein. De hersenen blijven in betere conditie door dagelijks te bewegen. Lichamelijke activiteit zorgt voor een betere doorbloeding van de hersenen. Het zorgt ervoor dat het aantal verbindingen tussen de verschillende hersengebieden minder snel afneemt als we ouder worden. En daar vaart het cognitief functioneren wel bij. Dat wil zeggen: het geheugen, het reactievermogen, de concentratie en het leervermogen verbeteren. Sommige wetenschappers zeggen zelfs dat bewegen beter is voor de hersenen dan puzzelen. Ook als je op latere leeftijd begint met bewegen heeft het nog een positieve invloed op het brein.

Blij door bewegen
Wetenschappers vermoeden dat de positieve effecten van sporten op de psyche te danken zijn aan de toename van neurotransmitters, de stofjes in de hersenen die de stemming reguleren. Bovendien reageren mensen met een goed uithoudingsvermogen minder heftig op stress. Te veel zitten is slecht voor de gezondheid. Daarom: verminder je zituren door bewust meer te gaan bewegen. Neem de trap in plaats van de lift. Telefoneer staand of al ijsberend. Loop of fiets naar de supermarkt. Kies een beweegvorm die je past. Iets wat je leuk vindt of waar je goed in bent. Daardoor houd je het langer vol en daar gaat het om. Natuurlijk scheelt het ook of je in een leuke groep terecht komt of een gezellig sportmaatje hebt.

Krachttraining voor het dagelijks leven
Met de jaren verliezen we behoorlijk wat aan spiermassa. Gelukkig kun je spiermassa kweken door aan krachtraining te doen, door te trainen met gewichten, of flesjes, of een dyna-band.

Sterke botten
Bewegen houdt je botten stevig.
Kies voor een manier van bewegen
waarbij het lichaam wordt belast
met zijn eigen gewicht.
Sterke spieren – door krachttraining – helpen je in ieder geval je evenwicht beter te bewaren.
Snelle afweer
Bewegen stimuleert de natuurlijke afweer tegen ziektes. Bekend is wel dat door te sporten de bloeddoorstroming verbetert. Daardoor worden afweercellen sneller door het lichaam vervoerd, waardoor ze ziektekiemen eerder kunnen uitschakelen.

Gezond hart, fitter gevoel
Bewegen is dé manier om de bloedvaten, het hart en de longen gezond te houden. Vooral de activiteiten waarbij het hart sneller en meer bloed moet rondpompen en de longen flink aan het werk worden gezet.
Fietsen, wandelen in een flink tempo en zwemmen zijn daarom uitstekende sporten. De longcapaciteit verbetert ermee, net als de bloedsomloop. Maak ruimte gedurende de week voor meer beweeg momenten. Elke dag 30 minuten matig tot intensief bewegen is een goede richtlijn.

Tips om in beweging te komen
-weet dat je altijd en elke dag met bewegen kan
starten,
-buiten zijn is goed voor je, buiten gebeurt altijd
wat en buiten is goed voor je oriëntatie,
-samen bewegen motiveert,
-zorg goed voor je lijf en je brein,
-kies de sport die je leuk vindt,
-doe eens mee met ‘Nederland in Beweging’,
-kijk wat er bij jou in de buurt te doen is,
-maak elke dag een ommetje en loop vooral
verschillende routes.
Heb je nog vragen of heb je hulp nodig bij het kiezen van een sport of wil je gewoon eens samen kijken met de buurtsportcoach wat er allemaal in de buurt is? Neem contact op met Mieke Regelink, Buurtsportcoach bij AmstelveenSport 088-8585100 m.regelink@amstelveensport.nl