Maandagavond 17 april was iedereen die geholpen heeft met de St. Urbanus Chocolade of de daaruit voorkomende acties uitgenodigd voor een gezellige afsluitavond bij Restaurant Colijn. Chris en Edwin verwelkomde iedereen bij de deur en we kregen een drankje aangeboden.

In zijn openingswoord vertelde Chris dat we allerlei leuke verassingen konden verwachten die avond. Deze avond werd niet uit de verkoop van de resultaten van de chocoladeverkoop betaald, maar werd gesponsord door Amstelidee, Amstelveen cadeau en Restaurant Colijn. Een van de leuke berichten was dat de grote kartonnen promotie repen allemaal een leuke plek krijgen.

Tussen alle verassingen door werd het eten geserveerd. Dit waren allemaal heerlijke kleine hapjes in glazen of kommetjes die uit de hand gegeten konden worden.

Muzikaal werd de avond opgeluisterd door de a capella groep Grof Volkoor’n, die twee keer een prachtig optreden gaf met bekende liedjes. Amanda ten Cate droeg een gedicht voor over de kerk en de vrijwilligers. (Mijn Amstelveen, Amanda vlogt en blogt). Geertje Vrolijk kwam langs met haar accordeon om samen met Conny van den Helder het lied “ons Dorp” te zingen met de tekst die Geertje had gemaakt voor de benefietvoorstelling in 2018. Iedereen kreeg een tekst en kon dus naar hartenlust meezingen.

Pastor Adolfs werd in het zonnetjes gezet voor zijn vele vrijwilligerswerk sinds de brand. Het is ongekend wat een werk Jan heeft verzet met vieringen en begrafenissen naast het gewone pastorale werk. Uit handen van Eugène kreeg Jan de laatste twee repen van de chocolade.

Er waren toespraken van Charles Matla, wethouder Marijn van Ballegooijen, Eugène Jongerden en Rob van den Helder. Alle toespraken gingen over de waardering naar alle vrijwilligers die hadden meegeholpen om de St. Urbanus Chocolade tot een succes te maken, het plezier wat daaraan beleefd is en de ontstane saamhorigheid. Namens Restaurant Colijn werden diner cadeaubonnen uitgereikt aan o.a. Richard Barendsen van Martinez Chocolade.

Beide mannen gehuldigd met een gouden toren van de St. Urbanuskerk met oorkonde. Van links naar rechts: Michaëlla & Edwin Barentsen en Ina & Chris van den Helder

De oud-voorzitter Clem Venne van de Stichting Vrienden kreeg een herinnering uitgereikt aan de chocolade in de vorm van een glazen reep op standaard en een mooie bos bloemen.
Toen was het de beurt aan Clem om Chris en Edwin in het zonnetje te zetten. Clem had een verrassing voor ze die ze niet hadden verwacht, ze kregen het gouden Urbanustorentje opgespeld voor hun fantastische werk de afgelopen 4 jaar. De echtgenotes Ina en Michaëlla kregen alle twee een prachtig boeket bloemen omdat ze hun mannen zo vaak moesten missen.

Links: Chris van den Helder onthult perspex gedenkplaat van alle chocolade acties van de afgelopen vier jaar.

Na het toetje, Crème Brulée, was het aan Edwin om een laatste woord van dank aan alle betrokkenen en in het bijzonder aan zijn maatje Chris uit te spreken. Edwin benadrukte het plezier wat hij samen met Chris heeft beleefd en de soepele manier van samenwerking. Chris kreeg een unieke perspex gedenkplaat op naam aangeboden.

Een overzicht van 4 jaar St. Urbanus Chocolade
Voorbereiding
In 2018 kort na de brand krijg ik het idee van de chocolade. Dan is het wachten op een maatje dat mij aanvult in de dingen die ik niet kan of lastig vindt. Wij maken samen kennis in januari 2019 en het idee krijgt verder vorm. Met de plannen gaan we samen naar Martinez en als we met Richard om tafel zitten wordt de chocoladeflik een stoere 200 grams reep en dan moet er van alles gebeuren. Zo ontwerpt Joram Hibbel de verpakking en vier jaar lang al het promotiemateriaal waar we zo trots op zijn. Richard al die tijd ons contact en gedrieën vullen we elkaar heel mooi aan.

Start 2019.
Op 3e Paasdag 2019 gaan we los en de St. Urbanus Chocolade slaat meteen aan. De repen vliegen de tent uit. We doen mee met allerlei evenementen en we hebben een verkoopkanaal met ca. 30 verkooppunten opgezet. In december neemt de PCI 500 repen af en die worden met een inlay op een speciale manier gevouwen in kerstpapier. Met een malletje en een ingewikkelde vouw leveren we echt iets kunstzinnigs. Sorry hoor, wie bedenkt dit? En we vouwen en plakken vervolgens allemaal braaf mee…

Corona 2020.
Begin 2020 experimenteren we samen met thuisbakster Wendy met het St. Urbanus Cookie. We bestellen 5.000 luxe blikjes voor de chocolade en door omstandigheden worden dat er 2x zoveel. Dat is even slikken…€ 7.000,- hogere inkoopkosten. De blikjes worden in mei geleverd, maar in maart slaat Corona toe. Dat is opnieuw pijnlijk, want bij de verkooppunten gebeurt niets meer en zo komt het idee van een online winkel.

Voor de online verkopen hebben we dringend behoefte aan uitbreiding van onze opslag en zo belanden we in het damestoilet van de pastorie. Het damestoilet… Vanuit dit zenuwcentrum wordt de chocolade de komende jaren geleverd. Verzenden blijkt best duur, dus voor de regio leveren we gratis aan huis en Chris fietst stad en land af. We proberen de chocolade bij bedrijven in het kerstpakket te krijgen. Dit slaat echter niet aan, want bedrijven worstelen stuk-voor-stuk met corona en voor ons is er weinig aandacht.

Ontstaan acties 2020.
Kan het niet over links dan gaan we over rechts. We gaan zelf acties bedenken. Sommige acties zijn moneymakers, andere meer met een feel-good factor en weer andere leveren promotie op. Niet alle acties slagen. Maar over het geheel blijven we continue doneren aan het herstel van de kerk. Laat ik jullie daarin meenemen.

Bij Life & Garden pakken we in december helemaal uit, de Kerststukken met chocolade zijn geboren en we doen voor het eerst hart onder de riem. Ook daar krijgen we zelf te maken met Corona. Maar wat genieten we allemaal van deze derde Kersteditie na de twee voorgaande jaren Kerst aan de Poel. En, we hebben een serieuze moneymaker te pakken.
Uit de verschillende bedrijven die we hebben benaderd, komt er een bestelling van 500 repen met het verzoek om die uit te delen aan het personeel van Ziekenhuis Amstelland als dank voor hun inzet tijdens Corona. Dat regelen we netjes met een speciaal bedankkaartje in het blikje. De afdeling communicatie van het ziekenhuis doet een beetje moeilijk en vervolgens sluipt Michaëlla met tassen vol chocolade naar de afdelingen die ertoe doen.

Nog meer acties 2021.
Daarmee is er een nieuwe feel-good actie Het Zorgcompliment geboren. Een vijftal Albert Heijns doen mee, Amstelveens Nieuwblad doet 10 weken mee met elke week een speciaal artikel van een professional en zijn of haar ervaring met Corona. Vivianne doet als IC-verpleegkundige de aftrap en ik ben een trotse pa. Chris en ik fietsen met de chocokar heel Amstelveen door en weten op deze manier nog eens 2.200 blikjes tegen kostprijs weg te zetten. Daarmee zijn de inkoopkosten van de blikjes gedekt.

In 2021 loopt de leien actie. Voor de promotie besluiten we samen vanaf augustus de actie Kunst gaat het dak op te doen. Een samenwerking met SAKB en Museum Jan. Zo’n 200 kunstwerken komen binnen. Een vakjury maakt een voorselectie van 30 leien. Die worden tentoongesteld in museum Jan en het publiek kiest daaruit drie winnaars. Behoudens de winnende leitjes gaan alle andere leitjes daadwerkelijk het dak op. Door Kunst gaat het dak op loopt de gewone leienactie na de zomer weer goed door. Dat jaar herhalen we Life & Garden, de Kerststukken en Hart onder de riem. En opnieuw hebben we veel, heel veel plezier! En aan het eind opnieuw een forse financiële bijdrage.

Het jaar 2022 bomvol acties.
Het ene nog leuker dan het andere. Eerst de pop-up kaart van de kerk, dan het Gouden Ticket (onze eigen Sjakie en de Chocoladefabriek, waarbij drie families de hoofdprijs winnen en in de fabriek van Martinez met de vingers in de dikke warme vloeibare chocolade zitten te roeren en ieder met een paashaas naar huis gaat), er komt een nieuwe smaak Karamel & Zeezout uit, de kinder-diner-disco, het Torenrestaurant van Bovenkerk, de PCI bestelt 500 pop-up kaarten met een elektrisch waxinelichtje, de kerstmarkt rond de kerk met de verkoop van kerstbomen en kerststukken en hart onder de riem. Hoeveel acties kun je in een jaar doen? En elke actie is volop genieten.

Finale 2023.
De kerk wordt in 2023 van meet af aan gebruikt voor de eredienst en de verkoopresultaten beginnen weg te zakken. In een laatste actie met eitjes en gele paasstrikken weten we met drie stands nog 2.000 repen te slijten. We hebben bij elke stand een prachtige mok-up van twee meter hoog staan. Een dag eerder dan verwacht zijn we helemaal uitverkocht en is het damestoilet, kort daarvoor verruild voor de douchecel, helemaal leeg.

Daarna ging iedereen na een fantastische avond weer naar huis. Volgens Chris was het nog niet het einde, want hij had alweer een nieuw idee in zijn hoofd.

We zullen het gaan zien, onze groep vrijwilligers staan weer te poppelen om actie te ondernemen! Misschien tot gauw.

Namens de Stichting Vrienden van de Bovenkerkse Urbanus
Rina Mönch en Edwin Barentsen